fenyta2237.mu.edu.tr

Projenin Amaç ve Kapsamı

Projenin Amaç ve Kapsamı

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), yeni nesil öğrencilerin dijital çağa ayak uydurabilmeleri ve bilmekten çok tasarlamanın, yapmanın, üretmenin ön plana çıkması gibi amaçlar doğrultusunda 2023 Eğitim Vizyonunda “Tasarım-Beceri Atölyeleri” ile ilgili açıklamalara yer vermiştir. 2023 Eğitim Vizyonunda, “Tasarım-Beceri Atölyeleri” öğrencilerin düşünmeye, tasarlamaya ve üretmeye zaman ayırabileceği bir ortaya çıkarma sürecini yaşayacakları yerler olarak belirtilmektedir. Bu atölyelerde, yeniçağın gerektirdiği problem çözme, eleştirel düşünme, üretkenlik, takım çalışması ve çoklu okuryazarlık becerilerinin kazandırılması için gerekli düzenlemelerin yapılması gerekliliği vurgulanmaktadır. Ayrıca atölyelerde öğrencilerin kendisini, meslekleri ve çevresini tanımasına yardımcı olabilmek amacıyla tasarlama yaparak üretimin ön planda tutulmasının önemli olduğu da ifade edilmektedir (http://2023vizyonu.meb.gov.tr, 2021).

“Tasarım-Beceri Atölyeleri” ilkokuldan başlanarak tüm öğretim kademelerinde, çocukların sahip oldukları yetenek kümeleriyle ilişkilendirilmiş becerilerin uygulama düzeyinde kazandırılabilmesi amacıyla bilim, sanat, spor ve kültür odaklı etkinlikler ile öğretim sürecinde yer alması gerekliliği ifade edilmektedir. Bu bağlamda MEB, ilkokul ve ortaokullarda kurulacak Tasarım-Beceri Atölyelerini 21. yüzyıl becerileri odaklı değerlendirerek 11 atölye modeli ortaya çıkarmıştır.

Bu atölyeler incelendiğinde, bilişim teknolojilerine yönelik uygulamalar doğrultusunda yeni bilgi ve teknolojileri üreten, bilişim araçlarını doğru, etkin ve güvenli kullanmalarını sağlayan uygulamalara yönelik becerileri geliştiren ve böylece dijital çağa ayak uydurabilen öğrencilerin yetiştirilmesinin “Yazılım ve Tasarım” atölyesi kapsamında gerçekleşebileceği görülmektedir. 

Bununla ilgili MEB “Yazılım ve Tasarım Atölyelerinde” aşağıda belirtilen uygulama alanlarını içeren çalışmaların yapılmasını vurgulamıştır.

         (a) Robotik ve Kodlama

         (b) Yazılım

         (c) Üç Boyutlu (3D) Tasarım 

         (d) Grafik Tasarım

Yazılım ve Tasarım Atölyesinde öğretmenlerin, (a) öğretim programlarında yer alan kazanım ve becerilere ilişkin uygulamalar yapması, (b) öğrencilere bu atölyede yer alan uygulamalara yönelik (robotik kodlama, 3B modelleme vb.) temel beceriler kazanmasını sağlaması ve (c) öğrencilerin ilgi, istek ve mizaçları doğrultusunda grupça çalışmalarına olanak tanıyan projeler yapmaları için yönlendirmeler yapması beklenilmektedir. 

Bu doğrultuda önerilen projenin genel amacı, tasarım ve beceri atölyelerinden biri olan “Yazılım ve Tasarım Atölyesi”nde robotik ve kodlama, yazılım, üç boyutlu tasarım ve grafik tasarımı ile ilgili fen içerikli etkinlikler gerçekleştirmek, uygulama örneklerini tanıtmak, fen öğretimi ile ilişkilendirmelerini, farkındalık kazanmalarını, atölye uygulamaları yaparak katılımcıların deneyim sahibi olmalarını, ders planları hazırlayarak zaman planlaması ve etkili sınıf yönetimi yapabilmelerini, fen eğitiminde ilgili teknoloji/dijital uygulamalarda çalışmalar yapan uzman kişi/eğitimcilere ulaşmalarını sağlamaktır. Önerilen projenin alt amaçları ise şu şekildedir:

  1. 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programında yer alan kazanımlar ile ilişkili robotik ve kodlama, yazılım, üç boyutlu tasarım ve grafik tasarımı örnek uygulamaları gerçekleştirmek ve örnek ders planları oluşturmak,
  2. Yazılım ve tasarım atölyesinde gerçekleştirilebilecek proje örneklerini tanıtmak ve ulusal düzeyde ortaokul öğrencilerine yönelik düzenlenen yarışmalar hakkında bilgilendirme yaparak bu yarışmalara yönelik örnek proje taslakları oluşturmak,
  3. Katılımcıların kendi okullarında ve çevre okullarında yazılım ve tasarım atölyesinin tanıtımını üstlenmelerini sağlamak ve bu yönde örnek tanıtıcı afiş, poster ve sunumlar hazırlamak,
  4. Yazılım ve tasarım atölyesinde fen bilimleri alanı ile ilişkili uygulama örneklerinin, örnek ders planlarının, araç-gereç tanıtıcı bilgilerin ve robotik-kodlama, yazılım, üç boyutlu tasarım ve grafik tasarımı hakkında bilgilerin olduğu öğretmen kılavuzunun oluşturulması,
  5. Projeye katılacak olan lisansüstü öğrenim gören öğretmenlerin tez konularını belirlemede yazılım ve tasarım atölyesi içerikleri doğrultusunda çalışmalar yapmalarına yönlendirmek. 

Önerilen projenin sonunda çalışmaya katılan lisansüstü öğrenim gören fen bilimleri öğretmenleri;

  • Robotik kodlama, mobil uygulama, 3 boyutlu tasarım ve modelleme, dijital animasyon ve afiş hazırlama ile ilgili genel bilgilere sahip olacaklar ve bu tür teknolojik/dijital uygulamalara yönelik farkındalık sağlayacaklardır.
  • Robotik kodlama, mobil uygulama, 3 boyutlu tasarım ve modelleme, dijital animasyon ve afiş gibi teknolojik/dijital uygulamaları fen bilimleri dersinde kullanabilecekledir.
  • Fen bilimleri derslerine robotik kodlama, mobil uygulama, 3 boyutlu tasarım ve modelleme, dijital animasyon ve afiş gibi teknolojik/dijital uygulamaların entegre edildiği ders planları hazırlayabileceklerdir.
  • Görev yaptıkları okullarda “Yazılım ve Tasarım Atölyesi”nin kurulmasına yönelik çalışmalar yapabilecek ve bu atölyelerin tanıtımını üstlenebileceklerdir.
  • Yazılım ve tasarım atölyesinde fen bilimleri dersi ile ilişkili proje çalışmalarını yönlendirebilecek ve öğrencilere rehberlik edebileceklerdir.
  •  İlgili atölyede diğer öğretmenlerle disiplinler arası çalışmalar yapabileceklerdir.
  • Lisansüstü öğrenim gören katılımcılar, tez konularının belirlenmesinde fen eğitiminde teknolojinin entegreasyonu ile ilgili bir konu seçiminde deneyim elde edebileceklerdir.
  • Ortaokul düzeyinde gerçekleştirilen ulusal proje yarışmalarını tanıyacak ve bu yarışmalarda ortaokul öğrencilerine fikir vermede, fikirlerini tasarlamada ve uygulamada danışmanlık yapabileceklerdir.